Карен НАЛБАНДЯН
ПОСТ’ЯДЕРНИЙ
СВІТ АЛІСИ СЕЛЕЗНЬОВОЇ,
або
ЯК
МИ СТАНЕМО ТАКИМИ
Світ Гості з майбутнього - світ після Третьої
світової війни.
Фантастичне есе
Отже, згадаймо знову момент розставання. Аліса
розповідає однокласникам відверті казки, і не приховує цього. Чому?
Напевне, зараз уже можна відповісти на це питання - ми
пройшли четвертину шляху. Це була милосердна брехня.
Уявіть себе в 1912-му - зазавершальному році XIX століття (історичного, не математичного).
Спокійний, комфортабельний світ... Змогли б ви повідати цим людям що в найближчі
півстоліття їх не чекає НІЧОГО доброго - лише війни, кров і смерть? Вони судять
про наш світ по вас - такому розумному, інтеліґентному, по Висоцькому - якого
вони почули тільки від вас... І можливо вони в свою чергу вражатимуться вашій
внутрішній свободі... Не замислюючись, як і якою ціною ви до неї прийшли. То що
ж ви їм розповісте?
Ми пройшли чверть шляху - і ми по вуха в бруді, і
виходу не видно - чи могла Аліса розповідати їм про це? Чи варто було, наприклад,
розповідати про вибухи в Москві? - Але ж це всього лише епізодець, що, може, й у
підручник не потрапив.
Чи варто було розповідати Колі Герасимову - що він-то
ніколи більше не побачить Майбутнього - бо загине в 90-х - і так, що про це
навіть і писати не захочуть.
І це тільки початок.
Я стверджую, що світ Аліси - це світ після Третьої
Світової Війни.
Згадаймо для початку саму Алісу.
Далеко зробила крок вперед медицина! Аж страшно. Бо
зазвичай медицина крокує семимильними кроками під час війни.
І приголомшливі фізичні можливості Гості з майбутнього
- в бігу, стрибках (у тому числі з вікон), і швидкість мислення...
І навіть цілеспрямованість - форма і т. д. - лушпиння -
головне - мета... Чи не було це все розроблено спочатку, як програма тренування
спецназу? Але - 11 років! Це багато говорить про ендшпіль тієї війни.
Подумайте, коли в спецназ беруть одинадцятирічних дівчаток? Коли брати більше
нікого. А втрата населення справді вийшла значна!
Добре розвивалась і зброя - що в мирний час навряд чи
можливо. Бластер... Та й захисне поле Поліни - що тримало розряд. Та й паралізуюче
випромінювання.
Фліп - з антигравітаційним рушієм - це зараз він Фліп -
ФЛаєр Пасажирський. А колись був ФЛіБ - ФЛаєр Бойовий. До речі, якщо розглядати
його кабіну з цієї точки зору - широкий огляд, відкриті двері, як у фільмах про
В’єтнам, височенний підголівник - захищати шию при перевантаженнях.
Але найцікавішим експонатом був, безперечно, робот
Вертер. Раціоналістичне суспільство - і робот-прибиральник, стара руїна з ходою
паралітика - тримає 4? 5? (Не пам’ятаю точно) попадань космічного бластера -
пам’ятаєте, як кам’яні колони розліталися при першому такому попаданні? Робот-прибиральник
- готовий пожертвувати собою, щоб врятувати життя людини...
Ні, суспільство було раціоналістичним - бо знайшло
непогане застосування навіть музейному експонату - списаному бойовому кіборгу
двотисячних...
Перед вами рідний брат Термінатора (старий робот
вступає в бій з істотою/істотами, що міняють вигляд, щоб урятувати хлопчика з
XX століття - це сюжет якого фільму?).
До речі, зовнішність Вертера - ніяких асоціацій? Це
так би мовити «білява бестія» - старий, пошарпаний часом і ворогами образ
надлюдини. А що паралітик... Так що б ви зробили, пристроюючи вчорашнього
кіборга-вбивцю в музей? У першу чергу понатикали б блоків: програмних - на ненанесення
шкоди людині (зверніть увагу, що ніяких каліцтв піратам Вертер не завдає, хоча й
міг би). І блоків фізичних: обмежувачі швидкості пересування, обмежувачі
людиноподібності...
А ще - спробуємо уявити світ цього майбутнього. Схоже
війна скінчилася зовсім недавно.
Згадайте лише параноїдальну підозрілість школярів у
космопорту.
Та ж Поліна. Дивний, я б сказав, співробітник
Інституту часу... З одного боку - одна зі спостерігачів, з іншого - саме її
(прошу звернути увагу - без будь-якої підстраховки - в особі довбаків зі
спецназу) - посилають ловити піратів.
Сказати що професіонал-розвідник з неї аби який - так
це навряд - стеження Фіми не виявив би лише сліпий.
(Між іншим, дуже цікаве міркування Вертера - де він
прикидає, чи здавати Колю. Висновок - не здавати «і погубити Полину» - здається
так?).
Заперечення - Поліна - фахівець по XX століттю.
Можливо. Але - зверніть увагу - за піратами вона прибула в одязі XXI століття -
не маскуючись. Тобто - точно знаючи, що нікого вистежувати не доведеться. А отже
фахівець був зовсім не обов’язковим. Висновок напрошується сам собою.
Раціоналістичне суспільство посилає проти двох до зубів озброєних головорізів -
простого вченого. Це все одно, як посилати звільняти Будьонівську лікарню -
припустимо, уролога тієї ж лікарні на підставі, що ворог замкнувся саме в його
відділенні.
Або доручити звільнення лінкора «Міссурі» простому
коку... Якщо тільки кока цього не звуть Райбек - і не був він до того - ну ким
там був Стівен Сіґал - бійцем спецпризначення чи що.
Індивідуалістичне суспільство... Не просто! Війна
змусила кожного бути «тактичною одиницею самій по собі» - немовби Бійцівського
Кота. Повна автономність кожного. Повна відповідальність за свої вчинки.
І не тільки Поліна.
Пам’ятаєте, в космопорту? Старий начебто маразматик
дід Павло. Та ще після потужного телепатичного удару. З якою швидкістю він
мобілізується після ключової фрази «Вони перетворилися на вас»: «Це пірати.
Вони запитували про Селезньова - у Селезньова мієлофон - мієлофон в Аліси».
Аналіз - а далі слідує команда: слідувати в Космозоо, рятувати мієлофон.
Зверніть увагу: не бігти до ментів або служби безпеки,
а рятувати самому. Тобто, віддаючи команду, дідусь Павло вважає, що майже
незнайомий йому Коля в змозі її виконати. Між іншим, пірати думають так само.
Пам’ятаєте, в останній серії - реакцію Криса, коли до їх будівлі підходить
шостий-бе клас. Не спецназ, не «Альфа» - десяток дітей. І два запеклих
озброєних пірати.
А в Криса - ніяких сумнівів: «Все, Веселуне». Він дуже
добре знає, на що здатні земні діти його часу.
До речі, зверніть увагу: у фінальній сцені в підвалі
загнані в кут пірати палять з бластера по колонах - але не зачіпають жодного
шестикласника. Хоча без найменших вагань відкривають вогонь на ураження по
Поліні.
Маленька особливість таких мілітаризованих суспільств -
дуже нервове ставлення до атак на мирне населення. Особливо - на дітей.
Простіше кажучи, завалений оперативник - це звичайно строк. Але от шкоди,
заподіяної дитині - не пробачать. З-під землі дістануть. Можливо, із
застосуванням принципу колективної відповідальності.
Між іншим, є як мінімум два епізоди, що підтверджують
це твердження. Фраґмент, що не ввійшов до основного фільму, що потрапив тільки
в «Короткий зміст попередніх серій» останньої частини. Крис у подобі вчительки
бере Алісу за горло. Та напружена, але спокійна. І аж ніяк не перелякана.
Розуміючи: не наважиться.
Далі - Космозоо. Електрон Іванович з унікальним розмовляючим
козлом. Електрон Іванович - особа начебто повністю цивільна. Козел істота
взагалі квазірозумна. Але усвідомивши ситуацію, вони по-перше негайно
переходять у підпорядкування Колі - що розумно, це саме Коліна операція, він
має наказ вищого за ранґом і взагалі більш компетентний у ситуації.
По-друге, беруть на себе найвищою мірою небезпечну
роль загону прикриття - відволікати на себе й затримувати супротивника.
Приймають, не розмірковуючи і не кажучи високих слів, якось дуже природно. До
того ж, що судячи з усього, принаймні Електрон Іванович добре усвідомлює, хто
такі пірати і чим може обернутися зіткнення з ними - може навіть краще, ніж
Коля. Будучи неозброєним, явно розуміючи, що якщо справа дійде до стрілянини -
обидва приречені.
Щоб було зрозуміло: що будете робити ви, раптом
опинившись на шляху озброєних терористів? Чи станете жертвувати собою,
прикриваючи абсолютно незнайомого хлопчиська?
Відбувається трансформація: тільки-но ти - фахівець-біолог
- а в наступний момент - простий солдат в абсолютно безнадійному бою. Де тобі
готується роль витратного матеріалу й живої мішені. Просто тому, що опинився в
невдалий час у невдалому місці, нікого кращого під рукою немає і доводиться
грати з тим, що є.
По-третє, зверніть увагу, ЯК абсолютно цивільна особа
проводить свою частину операції. Маскування гілочками з листям, це, між іншим -
техніка командо.
Наступний - робот Вертер. І та ж нероздумуюча
готовність пожертвувати собою заради успіху чиєїсь чужої операції.
А останній - Коля. Пам’ятаєте, в класі, коли пірати
вже добираються до Аліси? Тільки-но ти був центром операції, охоронцем
мієлофона, інші прикривали тебе - а зараз приходить твоя черга ставати
витратним матеріалом. І кілька хвилин, які ти можеш дати - ось і все, чим можеш
бути корисний.
У ту ж тему: цікава еволюція поведінки Аліси в нашому
часі. Спершу говорити й діяти вона надає Юлі, справедливо вважаючи, що та
компетентніша. Сама йде в кільватері, більше придивляючись і збираючи
інформацію. Те ж саме, що ми бачили у Електрона Івановича: керівництво
віддається найбільш компетентному. І тільки в останній день, повністю
освоївшись вона починає діяти. І діє... Пам’ятаєте, як Аліса веде допит
нещасного Ішутіна? Холодно, жорстко і професійно. У три питання - розколює
геть.
Між іншим, питання, яким варто було б задатися Колі ще
в Інституті Часу: «А чому саме ми?»
Пам’ятаєте, звідки повертаються інші співробітники
Інституту? Один - рятує раритети Олександрійської бібліотеки. Судячи з одягу,
мається на увазі розгром 391-го року, коли римська цивілізація заміщалася
християнською. Другий - в одязі епохи Людовика XVI. Усього кілька років до
Великої Французької революції, якобінського терору та іншого.
І - Поліна. У нас. У 1984-му. Перебудова починається
рівно через рік, у квітні 1985-го. Що вона робить у нас? Що рятує? ВІД ЧОГО?
Загалом, якщо час цікавить істориків майбутнього...
його мешканцям варто тільки поспівчувати.
Пірати... Це зовсім окрема пісня. У всі часи і на всіх
трасах - пірати, розбійники і т.д. виходили на доріжку, коли слабшала
центральна влада. Найчастіше - у часи воєн і після.
І до речі - пам’ятаєте космопорт? Колись він вражав - немов
казка. А ось подивився востаннє - маленький, обшарпаний, запилений,
безлюдний... Відсіки ці - і в космопорту, і в Інституті часу - так і маються на
увазі герметичні перегородки - що відсікають приміщення в разі влучення... Чи таким
мав бути космопорт Москви - столиці наддержави? І висновки напрошуються страшненькі.
А ще - зелене місто - чи не була ця зелень тієї ж природи, що й знаменитий проект
«Зелена галявина» - на місці ЧАЕС?
Чи повірила б людина 1912 -го, що Храм Христа
Спасителя був знесений дощенту, що чудові палаци Петергофа лежали в руїнах. Він
носом ткнув би нас - ось стоять же! Адже вона не побачила б, що теперішній Храм
- всього лише залізобетонне репринтне видання. Так чому б Москві-2084 не бути
таким репринтом - після атомного бомбардування 20.. року. Звідси й зірки на
Кремлівських вежах, і стародавні машини...
Словом, світ цей дуже непростий. І - пройшовши весь
шлях XXI століття - важко напружуватися й витрачати час на всяку нісенітницю й
умовності.
Так ось вам і відповідь - що ж було в очах Аліси
Селезньової... В очах, які відбивали світло інших галактик. Пам’ять атомних
вибухів, моторошних злочинів і дивовижних злетів, які нам і не снилися. Для неї
весь цей світ був несправжнім. Пам’ятаєте: «Вечір... Такий, як у нас...». Так
нас дивують кольорові фотографії початку XX століття - виявляється цей світ був
не чорно-білим.
Зверніть увагу: Аліса не дивується й не обурюється ні
підлості, ні дурості людській. Дивується й обурюється Юля Грибкова, яка живе в
цьому світі. Аліса спокійна, приймає ситуацію й людей як є. Вона цей час
проходила - знає йому ціну, і що в цього часу попереду. Тому й дивиться
поблажливо.
Поблажливе ставлення... «Він не пам’ятає ні чинів і ні
імен». А ще жалість там була.
«- Тоді, Господи, зітри нас з лиця землі і створи
заново досконалішими... або ще краще, залиш нас і дай нам іти своєю дорогою.
- Серце моє сповнене жалості, - повільно сказав
Румата. - Я не можу цього зробити.» (Брати Стругацькі «Важко бути богом»).
© HOCHLANDER, переклад з
російської, 2014.
|